Sådan får du succes med b2b salg
Måske har du hørt sætningen ”b2b markedet er HELT anderledes end alle andre markeder” før – især hvis du er i b2b branchen. Som b2b sælger lærer du hurtigt, at det altid er de samme ting, der påvirker salget. Vil du vide, hvordan du får succes med b2b salg? Så læs med herunder, hvor du får alt den information, du skal bruge.
Kvaliteten skal være i orden
Når du ønsker at skabe succes med b2b salg af fx services, er det først og fremmest vigtigt, at du har fokus på kvaliteten. Selvom det er åbenlyst for mange, at kvaliteten skal være i orden, når man sælger et produkt, er det i b2b verdenen ekstra vigtigt. Kunderne ønsker ofte kvalitetsrige produkter, der lever op til standarden hver eneste gang.
Prioriter samhandlen
En anden ting du skal prioritere som b2b sælger er samhandlen. Hvis det er nemt for kunden at bestille varer, og handle internationalt, vil kunden altid have tillid til dig som sælger. Er det derimod svært for kunden at bestille varer, vil kunden ikke kun miste tillid til dig som b2b sælger, men også til din virksomhed. Dette kan være enormt skadende for din business og karriere. Sørg altid for at sætte kunderne og deres glæder i første række, når du er b2b sælger. Samhandlen skal altid prioriteres som noget af det første.
Prioriter prisen
En anden ting du skal huske, når du driver b2b handel, er prisen. Prisen er ikke en større prioritet, men den er dog vigtig. Hvis kunden oplever, at prisen konstant er svingende, vil kunden søge efter leverandører, der har en konstant lav pris. Som b2b sælger, vil du opleve, at markedet konkurrer meget. Kan du ikke leve op til visse prisstandarder, vil kunderne hurtigt hoppe fra. Starter du op fra bunden, kan det være en god ide at miste en smule penge ved at sænke prisen.
Når noget går galt
Sidst, men bestemt ikke mindst, skal du have en klar plan, hvis noget går galt. Som b2b sælger, med en b2b business, kan ting som eksempelvis fejlordrer, fejleveringer, ødelagte produkter og meget andet gå galt. Du skal derfor være forberedt på det værste. Hvis noget går galt under handlen, er det vigtigt, at du som b2b sælger påtager dig ansvaret fremfor at pålægge kunden ansvaret. Selvom det kan være fristende at pålægge kunden ansvaret, hvis det helt konkret er kunden, der har lavet en fejl, kan du opnå mere tillid ved at påtage alt ansvaret.